Friday 10 January 2014

Mengapa Syiah Sangat Membenci Malaikat Jibril?

Oleh : Asy - Sheikh Sholih Al-Fauzan Hafizhahullah Ta'ala

الحمدالله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه أجمعين
أما بعد :

Sungguh Syiah telah terpengaruh dengan keyakinan Yahudi dalam hal permusuhan mereka terhadap Malaikat Jibril ' alaihis salam.

Berikut adalah penjelasan dari Asy-Sheikh Al-Allamah Sholih Al-auzan (Anggota Dewan Fatwa Arab Saudi) dalam kitabnya Al- anhah Ar-Robbaniyah fi Syarhil Arba'ina An - Nawawiyah , hal.53 - 54 Cet . Darul ' Ashimah :

" Diantara mereka ada yang memusuhi para malaikat, diantara mereka ada juga yang memusuhi sebahagian malaikat. Seperti Yahudi yang memusuhi Malaikat Jibril ' alaihis salam. Mereka mengatakan Jibril musuh kami, seandainya yang turun kepada Muhammad ( untuk menyampaikan wahyu ) bukan Jibril pasti kami akan beriman kepadanya tetapi kerana yang turun kepadanya adalah Jibril maka kami tidak mahu beriman kepadanya kerana Jibril adalah musuh kami. Allah berfirman :

قال الله تعالى: (قُلْ مَن كَانَ عَدُوّاً لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللّهِ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ * مَن كَانَ عَدُوّاً لِّلّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ….) البقرة : 97-98


Barang siapa yang menjadi musuh Jibril, maka Jibril itu telah menurunkannya (Al Quran) ke dalam hatimu dengan seizin Allah; membenarkan apa (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjadi petunjuk serta berita gembira bagi orang-orang yang beriman * Barang siapa yang menjadi musuh Allah, malaikat-malaikat-Nya, rasul-rasul-Nya, Jibril dan Mikail, Maka Sesungguhnya Allah adalah musuh orang-orang kafir "(QS. Al-Baqarah: 97-98)

Akidah Syiah

Syiah juga ada yang memusuhi Jibril kerana terpengaruh dengan Yahudi.



Mereka berkata: Sesungguhnya risalah (kenabian) untuk Ali tetapi Jibril khianat dan memberikannya kepada Muhammad.



Seorang penya'ir mereka berkata:



خان الأمين وصدها عن حيدرة



"Telah berkhianat Al-Amin (Jibril) dan menghalangnya dari Haidaroh ('Ali)"


*Diterjemahkan dari sumber islampos.com

0 comments:

Post a Comment

About

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...